Dag 1.

Met een gevoel op een schoolreisje te gaan vertrokken wij om 08.30 uur in een mooie blauwe bus van Tui uit Moraira. Benieuwd naar onze eerste ervaring met de clubreis en vol verwachting over de vele mooie dingen die wij gaan zien. Vandaag reden wij zo’n 500 km met 2 stops onderweg. Voordat wij in Toledo kwamen reed de buschauffeur een mooie route langs de stad aan de rivier de Taag.

Aangekomen bij het Sercotel Alphonso VI meteen al een mooie wandeling gemaakt. Vooral de Kathedraal van Toledo heeft veel indruk op ons gemaakt. Toledo is de hoofdstad van de autonome regio Castilië-la Mancha. De koninklijke stad heeft een rijke geschiedenis en cultuur, en staat dan ook op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Een mooi stadje met prachtige nauwe straatjes met veel winkeltjes waar zwaarden worden verkocht. Deze stad is het zwaardencentrum van Spanje. Na een gezellig diner en nieuwe kennismakingen naar onze kamer.

Dag 2.

Vanmorgen na het ontbijt nog wat kilometers gemaakt door de mooie stad Toledo. Wij verlaten om 12.30 uur Toledo voor de rit naar Mérida. Het valt ons op dat alles zo groen is hier, er valt hier zeker meer regen dan in Moraira. Ook zien wij sneeuw op de bergtoppen.

Eind van de middag arriveren wij in Mérida, waar wij de komende dagen in het mooie Parador de Mérida zullen verblijven. Vroeger was Mérida de belangrijkste Romeinse stad in het westelijk deel van het Iberische Schiereiland. In Mérida tref je nog tal van goed bewaard gebleven Romeinse gebouwen, zoals het Teatro Romano, een amfitheater, een tempel en een prachtig museum. De komende dagen gaan wij Mérida ontdekken.
Na ontvangst met Cava in de binnenplaats was het al meteen duidelijk dat onze “groep” het hotel had overgenomen. Om de dinerzaal te vinden hoefde je alleen maar op het gekakel af te gaan.

Dag 3.

Na een lekker ontbijt goed uitgerust op weg naar Badajoz. Het Spaanse Badajoz ligt aan de rivier Guadiana en het centrum van de stad ligt op slechts 6 km van de Portugese grens. Vermoedelijk stonden op deze plek al eerder nederzettingen van Romeinen en Visigoten.

Vandaag echt de snelle toerist uitgehangen. Zo hebben wij bezocht La Alcazaba, Plaza de Alta, Puerta De Palmas en Plaza de Soledad waar wij in een hotel met grote speelgoedpoppen voor de deur en imposante trappen een lekker verkoelend glaasje hebben gedronken.

Aan het einde van de middag voldaan en met een hoofd vol nieuwe indrukken en informatie terug richting Mérida. Waar wij de energie vandaan haalden weet ik niet maar in Mérida uit de bus gestapt en meteen weer verder om het Romeinse Teatro Romano, een amfitheater en als sluitstuk de tempel van Diana te bezoeken.

Om over 8’en kwamen wij met een hoofd vol nieuw opgedane informatie, zeker niet in de laatste plaats door de aanvullende informatie van Peter de Smit, in het hotel aan. Totale loopafstand volgens onze stappenteller voor vandaag ruim 15 km.

Na een gezellig diner moe maar voldaan naar bed.

Dag 4.

Vandaag rustig aan begonnen in het leuke plaatsje Zafra dat ook wel bekend staat als klein Sevilla. Zafra is een relatief klein stadje en wij waren er vlot doorheen gelopen. Echter onderweg hadden Marjolein, Aurelia en ik wat leuke winkeltjes gespot, welke wij in Badajoz gemist hadden, daar was alles gesloten.

De mannen achtergelaten, zonder dat er bezwaren geuit werden, op het gezellige pleintje en wij nog even heerlijk geshopt. Daarna weer de bus in om naar een cava wijnproeverij te gaan in Bodega Orán.
Een wijnhuis met een zeer industriële manier van wijn produceren. De toch al bij velen rode wangetjes en rode neuzen werden als maar roder en de stemmen luider. Zingend en luid pratend gingen wij de bus weer in. Kortom erg gezellig. De eigenaar van Bodega Orán zal onze groep niet gauw vergeten.

Tijdens het diner die avond zal de stemming er nog steeds goed in en er bleef 1 tafel lang bezet. Tja… een deel van “de Plakkers” zat daar natuurlijk aan. Opluchting bij het bedienend personeel toen wij uiteindelijk toch maar besloten onze bedjes op te zoeken.

Dag 5.

Vandaag bezoeken wij Cáceres, het mooiste gedeelte van de stad bevindt zich in de oude stadswijk. Ook deze stad is geplaatst op de Unesco Werelderfgoedlijst. Eerste indruk van de binnenstad is of je in de middeleeuwen terecht bent gekomen. Een gezellige markt, mensen in Middeleeuwse kleding en o.a. een heel varken aan het spit (ik eet geen varkensvlees meer).

Na nog wat bezienswaardigheden bezocht te hebben en de aanblik van de diverse gezellige terrasjes weerstaan te hebben zijn wij toch gezwicht voor een heerlijke lunch. De benen hadden het maximum aantal kilometers bereikt.

Eenmaal terug in Mérida was de chauffeur zo vriendelijk om een aantal van ons in de buurt van het museum af te zetten. Het gebouw op zich is al heel bijzonder en wij zijn er nog steeds niet uit hoe ze het voor elkaar gekregen hebben om de enorme mozaïekvloer tegen de wanden aan te krijgen. Maar na het zoveelste Romeinse hoofd, waarvan een aantal mij steeds enger gingen aankijken, had ik het wel gezien. In de tussentijds was ik Bert kwijtgeraakt, die bleek al lekker met een biertje op het terras te zitten. Het diner werd weer een gezellige zit.

Dag 6.

Vandaag een lange busdag. We moesten 721 km reizen om weer in Moraira te komen. Met dank aan de chauffeur die ons de afgelopen dagen rustig en veilig heeft rondgereden. Met een hoofd vol nieuwe informatie en leuke nieuwe kennismakingen nemen wij afscheid. Wat een mooie reis, voor ons absoluut voor herhaling vatbaar.

Monique en Peter, bedankt voor het organiseren van deze prachtige clubreis!

Bert en Yvonne
____________________________________

Maandagochtend 8 april jl. om 08.15 uur stond de bus voor ons klaar en wij stonden al klaar voor de bus: ‘busje komt zo’. Met 51 enthousiaste reizigers begon de 9e clubreis naar het prachtige Extremadura. Nadat alle bagage in het kofferruim was geplaatst konden we nog voor de geplande tijd vertrekken.

De eerste bestemming van deze reis was Toledo. Toledo is een prachtige middeleeuwse stad. De stad is een bezoek meer dan waard. Onze buschauffeur, Javier, was zo lief om ons met een korte stadstour kennis te laten maken van de stad. Een mooi uitzichtpunt biedt een prachtig zicht op deze oude stad met veel Moorse invloeden. Een prachtige plek voor de groepsfoto die door Javier gemaakt werd.

Rond vier uur werden we voor de deur van het ****Sercotel Alfonso VI, afgezet, midden in het centrum van de stad. Gauw de bagage op de kamers achtergelaten en de stad verkennen. Wat een prachtige stad! Dwalend door de vele authentieke straatjes en pleintjes ervaar je de sfeer van weleer. We waren toe aan een biertje …. Dus uiteraard neergestreken op een van de vele pleinen voor een heerlijk dorstlessend glas.

Dinsdag, na een heerlijk ontbijt, hadden we nog de hele ochtend om verder te genieten van deze gezellige mooie stad. Na sightseeing met het toeristentreintje of wandelen door de Joodse buurt, genietend van de sfeer van deze historische stad, kwamen we op de afgesproken tijd bij de bus voor de tocht naar Mérida.
In Mérida werden we afgezet bij de Parador “Via de la Plata”. Dit historische hotel heeft in het verleden dienst gedaan als klooster. We verbleven hier de overige 4 nachten. Dus de koffers konden worden uitgepakt. Daarna snel naar het gezellige Plaza de España voor een heerlijk drankje in de zon. Het was inmiddels prachtig weer en de volgende dagen zou het heerlijk zonnig en aangenaam warm blijven.

Mérida is een historische stad met Romeinse invloeden. Deze zijn terug te zien in de oude Romeinse brug, het Romeins theater, het Amfitheater en de Templo de Diana. Ook het nabije interessante museum is een bezoek waard. Het is een levendige stad met veel gezellige terrassen, kroegjes en restaurants.
Na heerlijk te hebben gegeten in de stad en nog een afzakkertje in de Parador lagen we weer veel te laat in bed. De volgende dag werden we weer om kwart voor tien in de bus verwacht voor het bezoek aan de door de Moorse koning Marwan gestichte stad Badajoz. Een stad met een stormachtige geschiedenis. De stad heeft de langste stadsmuur van Spanje. Een mix van Moorse en Spaanse gebouwen laten deze stormachtige geschiedenis zien. Het fort Alcazaba omsluit met haar versterkte muren het paleis van de hertogen van Roca. Wandelend over de stadsmuur en de muren van het fort hadden we mooie uitzichten over de stad, de omgeving en de tuinen van het fort. In de stad bevonden zich tal van gezellige terrassen en pleinen waar we konden genieten van een drankje en een lunch.

De vierde dag stond Zafra op het programma. Met een wandeling door Zafra stap je terug in de tijd. De stad had een stadsmuur maar daar is niet veel meer van over. Er zijn nog drie stadspoorten overgebleven. Een kleine gezellige stad gelegen in de wijn- en cavastreek van Extremadura. Natuurlijk kan een bezoek aan een bodega dan niet uitblijven. Rond half vier werden we door onze chauffeur naar bodega Vincente Diaz in Almendralejo gereden. We kregen uitleg over de wijze waarop de cava geproduceerd wordt. Natuurlijk mochten we van de cava en de verschillende andere wijnen proeven, waarbij ze niet karig waren met schenken en dat was duidelijk te merken aan de stemming. Er werden na afloop aardig wat dozen wijn ingeladen om thuis verder te genieten van deze uitstekende wijnen.

De kroon op onze clubreis vonden we Cáceres. Wat een prachtige stad! Het lijkt wel een openluchtmuseum. Het wordt gerekend onder een van de mooiste stedenbouwkundige plaatsen ter wereld uit de middeleeuwen en de renaissance. Dat is niet overdreven! Lopend door de prachtige oude straatjes kom je overal de prachtige gebouwen tegen. Wat een sfeer! De Kathedraal de Santa Maria, de paleizen, de pleinen en straatjes, geweldig!

Op een van de pleinen waren ze bezig een podium op te bouwen voor live muziek. De gezellige kraampjes op het plein straalden een middeleeuwse sfeer uit. Tafels met banken stonden klaar voor mensen die wilden eten en drinken. We zagen zelfs een heel varken aan het spit. We vermoedden dat er die avond een festival werd georganiseerd. Daar waren we best graag bij geweest. Lekker dansen en naar muziek luisteren onder het genot van een hapje en een drankje. Het lijkt ons een plaats om zeker naar terug te gaan en in de Parador in een van de mooie straatjes een overnachting te boeken.

Helaas was dit de laatste dag van onze voorjaarsreis. Zaterdagochtend stond iedereen keurig op tijd bij de bus om weer af te reizen naar Moraira. Het was een prachtige vakantie met heel gezellig gezelschap, een schat van een chauffeur en super reisleiders die deze dagen weer fantastisch hebben georganiseerd en ons voorbeeldig hebben begeleid. Het is een aanrader om deze steden eens te bezoeken. Ze liggen niet ver van de Portugese grens. Een rondreis via Extremadura naar Portugal en weer terug naar zuid Spanje lijkt zeer de moeite waard.
Monique en Peter nogmaals bedankt en ook dank aan alle reisgenoten voor de gezelligheid. Tot volgend jaar!