Tokio, 1946. Een jaar na de capitulatie van Japan is het Tokio Tribunaal in volle gang. De Nederlander Rem Brink is een van de rechters die een vonnis moeten vellen over de belangrijkste Japanse oorlogsmisdadigers. Ter afleiding van de machtsspelletjes en voortdurend wisselende allianties van zijn collega’s probeert Brink het hem volstrekt vreemde en totaal verwoeste land te verkennen.

Als Brink de Japanse sopraan Itchiko leert kennen, die tijdens de bombardementen op Japan haar ouders heeft verloren ontluikt er een tedere, geheime liefde die niet zonder gevaar is. Wanneer deze relatie is uitgekomen verliest Itchiko het protectoraat van haar westerse weldoenster. Haar beloftevolle toekomst ligt aan duigen en ze vertrekt zwanger naar haar geboortedorp in de bergen. Het is juist dat dorp waar vlak daarvoor in stilte gruwelijke oorlogsmisdaden hebben plaatsgevonden.

Kees van Beijnum sleept de lezer mee in de grote morele worstelingen van zijn personages. Hij stelt onnadrukkelijk maar stellig de vraag naar goed en kwaad, en naar de morele verantwoordelijkheid van het individu. De offers beschrijft een onbekend deel uit de wereldgeschiedenis en is een sensationele leeservaring, waarin Van Beijnum een gebied betreedt waar hij en zijn lezers nog niet eerder kwamen.


‘Deze roman van Kees van Beijnum vol vaart en vakwerk sleurt je mee naar de puinhopen die WO II in Japan achterliet. Via tot nagelbijten stemmende climaxen komen diverse lijnen samen. (…) De schrijver krijgt de lezer precies daar waar hij hem hebben wil.’ ****

NRC Handelsblad

‘Van Beijnum is er op uit steeds nieuwe schrijfpaden te betreden, hij valt niet terug in de herhaling van eerdere succesboeken. Het is een schrijverschap dat zich meer en meer verdiept.’

De Groene Amsterdammer

Kees van Beijnum schrijft mooi beeldend over Japan na de capitulatie. (…) De offers gaat over gekrenkte trots, en het oosterse en het westerse gevoel van rechtvaardigheid botsen flink. Het verhaal ademt grote ambitie en is visueel sterk. (…) Met vaart verteld.

Elsevier

‘Van Beijnum beschrijft het naoorlogse Japan buitengewoon beeldend. (…) De afwisseling in de verhaallijnen van Brink, Michiko en Hideki is mooi in balans, als een goed gecomponeerd stuk. Bovendien brengt Van Beijnum een boeiende, maar in ons land vrij onbekende episode uit de geschiedenis tot leven.’ ****

De Telegraaf

‘Kees van Beijnum overtreft eerder werk met het omvangrijke De offers.’ *****

Algemeen Dagblad

‘Een indrukwekkende roman. De kracht van ”De offers” is dat Van Bejnum door het gebruik van drie perspectieven de verschillende posities laat zien die mensen innemen in een wereld waarin de machtsverhoudingen snel verschuiven. Aan het eind van het boek gloort er voor iedereen een sprankje hoop. Van Bejnum slaagt erin een intrigerende historische context te koppelen aan hedendaagse vraagstukken die te maken hebben met oorlog en de complexe nasleep ervan. Bij Van Bejnum komt de vraag naar goed en kwaad pregnanter naar voren dan bij Isabel Allende. In zjn boek gaat het indringend over zwart en wit, verliezers en winnaars, onrecht en rechtvaardigheid.’

Reformatorisch Dagblad


Kees van Beijnum is de auteur van succesvolle romans als Dichter op de Zeedijk (1995), De ordening (1998) en De oesters van Nam Kee (2000, bekroond met de F. Bordewijk-prijs). Zijn meest recente romans zijn Het verboden pad en de bestseller Paradiso.