De wandeling in de Granadella zou zo’n drie uur duren en in verband met de aangekondigde beperkte openingstijd ‘s middags van het besproken restaurant Montevideo vertrokken we al om 9:00 uur vanaf Pan Pan y Jamón Jamón. Ook kwa temperatuur kwam een wat vroegere start goed uit. Met elf enthousiaste lopers op weg via de noord ingang van de Cumbre naar het kleine, stenige parkeerplaatsje schuin tegenover de internationale school, nog even ervoor zelfs. Dit is een niet al te bekend startpunt, behalve voor hondenbezitters dan.

Daar begint de wandeling. We volgden de weg tot bij de splitsing waar je rechts naar beneden kunt en na het diepste punt in de barranco weer omhoog en verder door. Dit is een bekende route. Wij deden dat evenwel niet. Op het diepste punt kun je namelijk naar links een wat verscholen en schijnbaar volgegroeid weggetje inslaan dat al snel een alleszins goed begaanbare rivierbedding blijkt te zijn. Door deze te volgen loop je heel geleidelijkaan dalend, een flink stuk van de Barranc Horxelles door, soms met naast je steile wanden omhoog, soms weer tussen wat terugwijkende heuvels. Overal waren nog veel voorjaarsbloemen te zien. Zou je dit “pad” teneinde lopen dan kom je uit op de Carratera de la Granadella in Jávea. Wij namen eerder naar links een tamelijk steil en oranje gekleurd pad omhoog om weer uit de barranco te klimmen. Voor geïnteresseerden: door die kleur is het makkelijk terug te vinden op Google Earth. Bovengekomen was het tijd voor een welverdiende “appel-pauze” en iets te drinken. Voor een paar lieden die net weer terug waren in Spanje of als gasten meekwamen was de wandeling een beetje een uitdaging, maar iedereen deed opgewekt mee. Nu was het alleen nog terug lopen naar de auto’s. Het restaurant begon voor de meesten al te lonken!

Met die openingstijden liep het wel los, we hebben op ons gemak heerlijk buiten op het terras gegeten: op loeihete stenen siste het vlees of de garnalen en vrolijke gesprekken klonken op aan beide tafels, teken van een gezellige, ontspannen sfeer!